الأربعاء، 5 فبراير 2014

22

النهاردة الأربع <3 .. والأربعاء يا سادة هو يوم من أحبّ أيام الشغل لقلبي الصراحة.. يللا هم هيروحوا من ربنا فين -_-

ع العموم، بقالي كتير ما كتبتش، وما قلتش حاجة لأي حد، الجندى المجهول/المعروف ف الجوازة "اللي هو ريهام طبعا"، طالع عينها ف كل التفاصيل.. ربنا يخليها دايما مبسوطة وفرحانة ويقدرني دايما على إسعادها :)

بقالي يومين برة القاهرة، عشان كده أنا هكتب عن حاجات فاتت، بس لسه مستمرة ف إسعادنا ولسه ليها القدرة على إنها تطلعنا من موود الاكتئاب الفشيخ المصاحب لكل يوم أربع..
أنا هكتب عن البلد، بلدنا أو العاصمة السرية زي ما أنا وأخواتي وأصحابي بنحب نسميها، الجو هناك كان برد جدا، فضلا عن الشبكة المعدومة، فمن حين لآخر الواحد بيضطر يخرج بره نطاق البيوت المتكدسة ويروح لبدايات البراح، حيث الشبكة على الأقل برنسة وما بتقطعش كتير.
من أول ما وصلت، والدنيا ما بطلتش سؤال عنك وعننا.. يا ترى هي عاملة إيه؟..  إيه أخبارها، وانتوا كويسين؟ .. يا رب يتمم لكم على خير.. أوعوا تنسوا تعزموني.. هو إنت يا عمو هتيجي تزورنا؟ .. طب احنا عايزين نجيب لكم حاجة ما دام مش هنعرف نروح لكم.. ما تزعلوش والله الدنيا هتكون قلق ومش هقدر آجي.. لازم نعمل حنة ليك يا عم هنا.. لازم نفرح بيك، وواجبك عندي... وهكذا.
الدنيا عندي زحمة وما بألحقش دايما أزور الناس اللي هنا، بس دايما كان محور الكلام ف أي حتة أو مكان عننا.. إحساس الجواز اللي بيقرب من الواحد، واللي الناس كلها قاعدة تنصحك بيه، وتوصيك على مراتك المستقبلة، وإزاي هي حلوة، وبنت ناس، وأوعى تزعلها، وإن المشاكل مهما كانت، ما دام بينكم وما عديتش حدود شقتكم، هتعدي :)
الأحاسيس اللي مالية الدنيا، وتخطيطات الرقص والتنطيط ف الفرح، كفيلة لوحدها بنشر البهجة ف الجو، وكان نفسي دايما تكوني معايا، ممكن آه تتوتري وقت السؤال، بس والله اصبري شوية هتلاقي الدنيا بتروح للضحك، وهتلاقيكي نسيتي الزعل والوترات والذى منه :D
هتفتكري أشكالنا ف البويلر وهنضحك.. وهتشوفيني وأنا بأقلد لك أصوات الديك الرومي وانتي بتهنجي وبتضحكي ضحكة دايما بتحاولي تكتميها :)))  :D
الحاجات دي كلها كانت بتخبط ف نافوخي خلال اليوم اللي فات.. دايما كانت مخلياني أضحك.. وأبتسم وأفرح، وأتمنى مرور التلات أسابيع بسرعة عشان ننجز بقه ونتجوز..
حاجات بتخبط ع القلوب الحيرانين عشان تطمنهم، وبتهدي الروح الغضبانة ع المجتمع، والظروف والحياة والأيام السودة اللي بنعيشها كلنا، ودايما بتفكرنا وإحنا متضايقين إن كلها 22 يوم بس وحياتك ونهرب م الدنيا المقرفة، ونستخبى ف حضن بعض.. ونضحك ضحكات متقطعة شريرة، وإحنا بنفجر العالم.
ريهام.. يو مِت مِي إن آ فيري سترانج طايم إن ماي لايف :* :*

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق