السبت، 18 يناير 2014

37

ايه اللي ممكن يتحكي؟ ايييه ولا اييييييييه

أنا اتأخرت في التدوين للأسف.. كنت مشغولة ومسحولة ومبسوطة في آن واحد.. وأنجزت حاجات حلوة..

مثلا مثلا خلصنا الدهانات.. وفاضل الحتة اللي هنعملها ورق حائط كله ورد ورد ورد تيرررااااا.. وجبنا نجف ملون جميل وتمثال صغنن لأم كلثوم واتنين من فرقتها.. وخدنا ع البيت وأنا شخصيا عرّفت نفسي عن طريق الدندنة وبقينا صحاب..

وجبت فستان الفرح.. ودة لوحده حدوتة، فاكرين دينا اللي كنت كاتبة هنا قبل كدة إنها راحت معايا نجيب فستان الخطوبة؟ هيا اللي جت معايا نجيب فستان الفرح بردو :)) بصي يا دود أنا كنت بفكر النهاردة ان كل الوقفات الجدعة اللي وقفتيها مع صحابك، هترجعلك في صورة أيام هتصحي فيها مبسوطة من غير سبب وليكي نفس للحياة، فكل حاجة هتحصل أثناء اليوم هتكون مفرحة أوي وفي وقتها أوي ومبهجة أوي، مش هتكوني شايلة هم حاجة.. وصدرك مليان هوا ومرتاحة.. لما يحصل كدة اعرفي ان دول الرد على طول..

المهم.. رحنا أتيليه في المقطم وقست فستانين وكان قلبي هيتقطع عليهم ومحتااارة أختار مين فيهم هما الاتنين عاجبني –أغنية تسعيناتي-، وبعدين قلنا السعر هيقرر وفُجعنا بالأسعار.. قمنا جرّينا أذيال الخيبة ومشينا...

-تيجي نروح روكسي؟
-يلا..

من اللطيف اللي لازم يتخلد ذكراه ان عروسة بتدور على فستان فرح ليها بتحط في حسابها الاشتباكات فين وتحاول تتجنب أماكنها.. حدوتة لوحدها دي.. قبلها بيوم كانوا بيحكولنا ان الداخلية كانت بتطارد العيال بهليكوبتر! وانا مروّحة مكونتش قادرة أمسك نفسي من الضحك وأنا بتخيل نفسي شايلة فستان الفرح وديلي في سناني وبجري والهليكوبتر بتطاردني..

المهم اننا رحنا روكسي ومحصلش حاجة.. وأول فستان قيسته هو اللي كان فيه النصيب.. والست نزلتلي من السعر 100 جنيه عشان اسمي ريهام سعيد! هيهيهيهيهيييي

الفلوس بتتفرتك بسرعة هيروغليفية.. وحاسة اني عايزة أنجز كل حاجة قوام قوام عشان الفلوس هتتصرف.. كل حاجة محسوبة بالمللي، الفلوس ع القد والواحد بيحاول يتحلى بالمرونة الكافية لتغيير الخطط حسب تغيرات الأسعار الفشيخة ويستغنى عن حاجات في سبيل حاجات أهم.. في وسط دة كله بقى تلاقي ناس بتطقّس وتسأل: مش هتجيبي نيش؟ ولا بوفيه.. معقول؟ والمطبخ.. مش هتقفّلي المطبخ؟ طب والقطة؟ والبطة؟؟ مش هتعملي ديزاين للمأوي بتاعهم عندك؟ أوووه بور جيرل..

الواحد غصبن عنه بيتضايق.. وبعدين أرجع أفكر فأحس إنه ايه الهبل دة أنا زعلانة ليه؟ أنا أساسا مش عايزة بوفيه! والمصحف ما عايزة.. ايه البوفيه دة أصلا ايه، الهدف منه يعني؟ هل هصحى من النوم بالليل مخضوضة وأقعد أدور عليه ولو ملاقيتهوش هتكوم في ركن الشقة وأقعد أنتحب وأقول: واااه بوفيهاااااااااه.. مايتهيأليش يعني!

عمومًا بتعلّم طول الوقت ان تفاصيلك الصغننة وخططك بتفضل مفرحة لحد ماتعرضها على حد تاني يبقى متخيل ان عنده خطة أفضل.. فيبتدي يبكّتك ويعرض عليك خدماته لتفجير فرحتك وميزانيتك في لوكشة واحدة.. من الصعب إنك تبقى إنسان طبيعي في مجتمع مش طبيعي.. ومن الأصعب انك تحاول تشاركه خططك كمان..

المهم أننا صامدووون مكملووون.. دخلنا في التلاتينات! باقي 37 يوم.. يعني شهر وأسبوع، تهريج رسمي يعني
 :D

المهم في النهاية اننا سوا.. بنواجه كل حاجة سوا، وبنتقمص منها وبعدين نقعد نسخسخ م الضحك عليها في التليفون..

ربنا يديمنا نعمة ويحفظها من الزوال
 <3

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق